Redo inför vårens mässor? Jag hjälper dig på vägen

28.02.2018

Våren står för dörren och det betyder att det snart är högsäsong för att förverkliga byggdrömmar. Det är alltså ingen slump att bygg- och hantverksmässorna ligger på vårkanten och det är på mässorna som du ska säkra årets affärer. Även om du varit iväg på mässa förut så är det en bra idé att börja förbereda i god tid. Nyckeln till en bra och framgångsrik mässa är att du är väl förberedd och vet vad du vill ha.

Din monter är ditt ansikte utåt

Din mässmonter är besökarnas första intryck av dig och ditt företag och det första intrycket är, som alla vet, otroligt viktigt. Därför underlättare det om du har en tydlig idé om ditt visuella uttryck. Det kan vara bra att tänka över vad för typ av surfplattehållare, visitkortshållare, infoställ, affischer och liknande som du behöver.

Ska du presentera din produkt digitalt är första åtgärden att investera i en hållare till surfplattan. Hållaren kan roteras så att surfplattorna både kan stå upp och ligga ner. En affischlist med snäpp-profil är också en bra investering. En affischlist kostar inte så mycket, är lätta att transportera och fungerar bra som blickfång. Häng den i taket eller på väggen så får affischen både ett tydligt och stiligt uttryck. Dessutom kan den ses på långt avstånd.

Dessutom är det en bra idé att se till att dina kunder kan få med sig någonting med ditt namn på. Det skulle kunna vara den klassiska bläckpennan men varför inte satsa på en mer minnesvärd eller en användbar gimmick, som exempelvis en powerbank eller ett skal till mobilen. Oavsett vilken utrustning du väljer är det alltid bra att ha iögonfallande och lättillgänglig information om ditt företag eller produkt. Det kan därför vara en bra idé att ställa fram olika broschyrer och foldrar i ett broschyrställ.

Justera anställningsbeteende

En annan viktig sak att förbereda inför mässan är din strategi och kommunikation. Hur pratar du med kunderna? Vad är ditt budskap? Vem ska säga vad? Om man inte går igenom kommunikationen riskerar det att förvirra eller i värsta fall störa kunderna. Å andra sidan är det också viktigt att du kan tala fritt och vara personlig med den enskilda kunden.

Ditt främsta mål ska vara att ge kunderna de svar som de letar efter. Det finns ingen anledning till att prata om dina mässerbjudanden eller liknande om kunden uttryckligen letar efter något annat. Genom att ge kunden personlig och träffsäker rådgivning ökar chansen att de tänker på dig nästa gång det är dags att beställa en hantverkare.

© 2018 Modeblogg. Skräddarsydd efter dina behov av Anastasia Hempel.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång